header6.jpg header2.jpg header1.jpg header4.jpg header5.jpg header3.jpg

Hoe gek het ook klinkt: pijn is een hulpmiddel bij de bevalling. De pijn draagt namelijk bij aan de veiligheid van de bevalling. De pijn zet het lichaam aan tot het aanmaken van de onontbeerlijke morfineachtige stof endorfine. Dit hormoon zorgt ervoor dat de invloed van stresshormonen afneemt. Hierdoor wordt de baarmoeder ontvankelijker voor het weeënhormoon oxytocine en zal de baarmoedermond open gaan. Terwijl de weeën in kracht toenemen, treedt een zichzelf versterkend proces in werking. Dit is te vergelijken met een alsmaar doordenderende lawine die pas tot stilstand komt als het kind uiteindelijk wordt geboren. Zo is pijn eigenlijk de broodnodige schakel om de weeën steeds sterker te maken en daardoor de bevalling normaal en veilig te houden. Ook stromen er tijdens de bevalling oxytocine en endorfinen via de placenta naar je baby. De eerste uren na de bevalling hebben deze hormonen, zowel bij de moeder als het kind, een rol als hechtingshormonen.

Pijnstilling is een optie. Iedere vrouw heeft een andere pijngrens. Bij moeilijke, langdurige bevallingen kan de pijn als te zwaar of ondraaglijk worden ervaren. Soms gebeurt dit ook bij een gewone bevalling. In zulke gevallen is effectieve pijnbestrijding nodig. Vrouwen bepalen zelf wanneer dit moment is aangebroken. Verloskundigen kennen de belangrijke functie van de pijn en zullen vrouwen daarom tijdens de weeën zo goed mogelijk helpen om met de baringspijn om te gaan. Als de pijn echter gaat tegenwerken is pijnbestrijding de beste optie. Voor meer informatie over pijnstilling tijdens de bevalling, kan de website en de folder van de beroepsgroep voor verloskundigen (de KNOV) bekeken worden.

Created by: Babybladen.nl