header1.jpg header3.jpg header6.jpg header5.jpg header4.jpg header2.jpg

In het begin van je zwangerschap kun je last hebben van een enorme vermoeidheid en ben je misschien misselijk. Aan het einde van de zwangerschap ben je door je extra gewicht een stuk minder mobiel en sneller moe, heb je misschien last van een hoge bloeddruk of andere kwalen. En zelfs als je geen klachten hebt en alles soepeltjes lijkt te gaan is het toch verstandig om tussen de bedrijven door even wat tijd voor jezelf te nemen. Probeer eens wat vaker een middagslaapje of neem een dagje vrij. Er zijn zelfs wettelijke regels opgesteld om de zwangere op het werk te beschermen. Zo hoef je niet over te werken, zou je wat extra pauzes mogen nemen, hoef je geen nachtdiensten te doen en mag je zeker niet met gevaarlijke stoffen werken. In arbo-advies voor meer informatie over zwangerschapsverlof, -bescherming en ziekte.
Genoeg rust en gezond eten spreekt voor zich. Maar het is ook best lekker om er nu nog even een keer met zijn tweetjes tussenuit te gaan. Of laat je lekker verwennen met een massage of een bezoekje aan de schoonheidsspecialist. Doe vooral iets waar je zelf helemaal tot rust van komt, dan kan je bevalling en de eerste drukke weken met je baby zeker aan!

Bewegen
Het is goed om minimaal een half uur per dag te bewegen als je zwanger bent. Sportte je al en ben je zwanger, dan kun je gewoon blijven sporten. Maar houd het wel veilig; luister naar je lichaam en breng je begeleider op de hoogte (als je deze hebt). Als je merkt dat het klachten geeft of als je er doodmoe van wordt, doe het dan rustiger aan of stop ermee. Probeer ook liever niet meer inspanning te leveren dan vóór de zwangerschap. Begin je met sporten? Doe dat dan onder begeleiding; je hebt voor zwangere vrouwen speciale sportprogramma's onder professionele begeleiding. Zie nuttige info voor meer informatie over cursussen die hier in de region veel gedaan worden.
Zorg dat je voldoende (water) drinkt tijdens het sporten. Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van de zwangerschap kunt doen. Sporten waarbij je risico loopt om iets tegen je buik aan te krijgen, of sporten waarbij je gemakkelijk met andere mensen botst of kunt vallen, zijn minder verstandig. Denk hierbij aan sporten als hockey, volleybal, skiën en voetbal. Duiken met zuurstofflessen wordt afgeraden. De druk onder water heeft invloed op je zwangerschap. Bovendien heb je een grotere kans op decompressieziekte.
Schuine buikspieroefeningen kunnen geen kwaad, zij versterken de spieren die je buik ondersteunen. De oefeningen voor de rechte buikspieren kun je beter overslaan. De opening tussen je buikwand kan groter worden waardoor je buikwand blijvend kan verzwakken.

Voeding
Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten. Om niet teveel aan te komen in de zwangerschap is het verstandig om gezond en gevarieerd te eten. Wat heb je nodig?

Vocht
- Drink elke dag 1,5 – 2 liter
- Drink niet meer dan 1 kop koffie (of cola) met cafeine per dag
Graanproducten
Graanproducten zijn belangrijk om koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines, calcium en ijzer binnen te krijgen. Denk aan brood, ontbijtgranen, aardappels, peulvruchten, rijst, pasta en couscous.
Groenten en fruit
- 2 ons groenten en 2 stuks fruit heb je dagelijks nodig om vitamine C, vitamine A, foliumzuur, vezels en kalium binnen te krijgen.
- Ze bevatten relatief weinig calorieën, helpen je op gewicht te blijven en zorgen voor een goede stoelgang
- Varieer zoveel mogelijk tussen de verschillende soorten groenten en fruit
- Was rauwe groenten en fruit goed. In ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose veroorzaken.
Melkproducten en vlees of vleesvervangers, vis of ei
- Nodig voor eiwitten, visvetzuren, ijzer, calcium en B-vitamines
- Eiwitten zijn nodig als bouwstof(groei) en voor de aanmaak van weefsel in jou en je baby.
- Eet geen kazen van rauwe melk ('au lait cru') gemaakt. In rauwe melk kan de listeriabacterie groeien. Besmetting met deze bacterie kan schadelijke gevolgen hebben voor de baby. Gepasteuriseerde melk of kazen van gepasteuriseerde melk kun je zonder risico gebruiken. Dit staat altijd op de verpakking van de kaas die je koopt. De kaasboer kan je hier ook zeker antwoord op geven.
- Eet geen rauw of rosé gebakken vlees (zoals filet Américain of rosbief, carpaccio, biefstuk etc).
- Eet liever geen lever maar hooguit eenmaal per dag een product waar lever in is verwerkt. In lever zit veel itamin A. Te veel vitamine A heeft schadelijke gevolgen voor de baby.
Vet (onverzadigd) en olie
- Leveren onmisbare voedingsstoffen zoals vitamine A, D, E en essentiële vetzuren. Dit zijn vetzuren die je lichaam zelf niet aan kan maken.
- Vet geeft energie en is een belangrijke brandstof voor je lichaam
- Onverzadigd vet verkleint de kans op hart- en vaatziekten en is goed voor je cholesterol
- Vitamine D is belangrijk voor je botten en het goed functioneren van de cellen in je lichaam
Let op!
- Eten voor 2 is niet nodig.
- Ga niet afvallen/lijnen, tijdens je zwangerschap is dit niet verstandig. Wanneer je zwanger bent en je gaat afvallen, dan kunnen schadelijke afstoffen die in je vet opgeslagen zitten via je bloedbaan bij de vrucht/baby terecht komen.
- Als je zwanger bent en je wilt vasten, bespreek dit dan met je verloskundige. Wanneer je zwanger bent is vasten vaak niet verstandig.
- Eet je geen vlees of vis? Let er dan op dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.
- Eet geen vette snacks en vermijd toetjes met veel suiker.

Voor meer informatie: 1001004010657102

 

Roken en alcohol
Roken in de zwangerschap brengt risico´s met zich mee. Zelf roken, maar ook veelvuldig verblijven in een rokerige omgeving kan een nadelige invloed op de zwangerschap hebben. In sigaretten zitten schadelijke stoffen. Ze zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en dit leidt tot een slechtere zuurstoftoevoer naar het kind. Hierdoor hebben kinderen van rokende moeders vaak een (te) laag geboortegewicht, en ze worden vaker te vroeg geboren. Bovendien is de kans op een miskraam verhoogd. Uit onderzoek blijkt ook dat deze kindjes een verhoogde kans hebben op een open gehemelte. Tijdens hun eerste levensjaren hebben ze vaker ziekten aan de luchtwegen. Er zijn aanwijzingen dat wiegendood vaker voorkomt als er in de buurt van de baby gerookt wordt.
Stoppen met roken vermindert de risico's direct! Als je graag hulp wilt bij het stoppen met roken, dan kun je dit bij ons aangeven. We kunnen je dan verwijzen naar een zorgverlener die je hierbij kan ondersteunen.

Alcohol is schadelijk in de zwangerschap voor je ongeboren kind. Zelfs in kleine hoeveelheiden kan dit grote gevolgen hebben. Alcohol gaat via de placenta naar het ongeboren kind, met als gevolg een laag geboortegewicht. Ook kunnen organen en het centraal zenuwstelsel beschadigd worden, vooral als de moeder lange tijd veel alcohol gebruikt tijdens de zwangerschap. Aan te raden is helemaal geen alcohol te drinken als je zwanger wilt worden, gedurende de zwangerschap, maar ook niet tijdens het geven van borstvoeding.

Alcoholroken      Schermafbeelding-2015-04-08-om-23.52.45-723x1024

Klik op bovenstaande folders om deze te kunnen lezen voor meer informatie. 

Seksualiteit
De beleving van intimiteit en seksualiteit tijdens de zwangerschap wisselt per persoon en per zwangerschap. In het begin van de zwangerschap voelen vrouwen zich vaak moe en hebben geregeld last van misselijkheid, waardoor de meesten geen zin in seks hebben. Na die beginperiode voelen vrouwen zich vaak veel beter en zijn ze trots op hun buik. Ze voelen zich veel mooier dan in het begin van de zwangerschap. Hierdoor komt de zin in seks weer terug. Tegen het einde van de zwangerschap zijn er weer andere "obstakels": de grootte van je buik. Wees creatief, want het is nog steeds mogelijk! Het kan zijn dat je partner het wat eng vindt om te vrijen, bijvoorbeeld als het hoofdje al is ingedaald. Dit is echter nergens voor nodig, er kan niets gebeuren en de baarmoedermond is nog vrijwel gesloten. Bij bloedverlies of gebroken vliezen wordt gemeenschap afgeraden.
Bij een normaal verlopende zwangerschap zijn er geen geboden of verboden ten aanzien van seks. Seks kan ook geen miskraam of beschadiging van het kind veroorzaken. Je baby zit volledig beschermd in jouw buik, dus van een 'indringer' heeft hij geen last. Hij wiebelt alleen maar heen en weer. Je baby merkt het wel als jij klaarkomt, het ritmisch samentrekken van de baarmoeder kan een reactie uitlokken. Masturbatie kan ook geen enkel kwaad. Het kan juist voor ontspanning zorgen.
Ondervind je toch problemen of heb je vragen over seksualiteit? Dan kun je dit altijd bespreken met je verloskundige. Zij houdt hier ook rekening mee bij lichamelijk onderzoek of bij de bevalling. Dit geldt ook voor eerdere vervelende seksuele ervaringen of moeite hebben met een inwendig onderzoek.

Schadelijke stoffen
Probeer in de zwangerschap contact met de volgende stoffen zoveel mogelijk te vermijden:
- verf op terpentinebasis
- ongediertebestrijdingsmiddelen
- chemicaliën (zoals foto-ontwikkelingsvloeistoffen)
van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend. Voor de zekerheid kun je beter geen soorten gebruiken waar loodhoudende oplosmiddelen in zitten. Wel kan je haar door de hormoonhuishouding een andere haarkleur krijgen dan de bedoeling was.

Straling
Röntgenstraling kan schadelijk zijn voor de baby. Soms is het mogelijk het onderzoek uit te stellen tot na de bevalling. Is het onderzoek noodzakelijk, dan kan vaak de baarmoeder worden afgeschermd met bijvoorbeeld een loodschort. De baby krijgt dan zo min mogelijk straling. Een röntgenfoto van je gebit of een verdoving bij de tandarts kan geen kwaad, aangezien hiervoor een minimale dosis wordt gebruikt. Vermeld wel altijd dat je zwanger bent.
Een MRI-scan kan zonder gevaar voor de baby worden gemaakt. Van beeldschermen en magnetrons is geen schadelijke invloed aangetoond.

Sauna/zonnebank
Het is verstandig de eerste drie maanden van de zwangerschap langdurig heet baden, saunabezoek of zonnebank te vermijden. Er is een mogelijkheid dat langdurige verwarming van het lichaam invloed kan hebben op de ontwikkeling van een embryo. Zonnen kan een zwangerschapsmasker (een bruine verkleuring van de gezichtshuid) veroorzaken of verergeren.
In de sauna kan de lichaamstemperatuur enkele graden stijgen. Hoeveel die stijgt, hangt af van de temperatuur in de sauna, de gevoeligheid daarvoor en de tijd die je binnen blijft. Bij de één stijgt de temperatuur veel sneller dan bij de ander. Iemand die gewend is naar de sauna te gaan, zal ook minder last hebben van de temperatuurstijgingen.
Ga in de sauna niet in het heetste gedeelte zitten en blijf niet langer dan 10 minuten binnen. Zo zal de temperatuur niet meer dan 1 graad stijgen. Zorg daarbij dat je voldoende drinkt en regelmatig rust neemt. Het gebruik van infraroodsauna's wordt geheel afgeraden in verband met straling.

Vakanties en reizen
Als je naar een ver land wilt reizen, bespreek dit dan voor je boekt met je verloskundige en of huisarts. Voor een reizigersadvies en eventuele vaccinaties neem je contact op met de GGD. Zeg daarbij duidelijk dat je zwanger bent.
Tegen vliegreizen bestaat uit medisch oogpunt geen bezwaar voor moeder en kind. Vliegmaatschappijen willen meestal geen zwangere vrouwen na 32-34 weken zwangerschapsduur vervoeren, omdat ze geen bevallingen in de lucht willen riskeren. Als je gaat vliegen is het verstandig om een zwangerschapsverklaring mee te nemen. Wij kunnen die voor je uitprinten, vraag hier dus naar tijdens de controle als je weet dat je binnenkort gaat vliegen.
Neem op vakantie altijd een kopie mee van je zwangerschapskaart en het telefoonnummer van je verloskundige thuis. Mocht je medische hulp nodig hebben in een ander land, dan heb je al je gegevens bij de hand.
Vakantiebestemmingen op grote hoogte worden afgeraden. Door de afnemende zuurstofspanning van de lucht is er minder zuurstof beschikbaar. Het advies is dan ook om niet langdurig hoger dan 2150 meter te verblijven.

Broertjes en zusjes
Voor kinderen is het krijgen van een broertje of zusje een ingrijpende gebeurtenis. Juist daarom is het goed om ze hierop voor te bereiden. Natuurlijk is de wijze waarop afhankelijk van de situatie in je eigen gezin en de leeftijd van het kind. Kinderen die jonger zijn dan twee jaar zou je bijvoorbeeld de komst van de baby kunnen uitleggen door veel baby's te laten "zien". Op foto's, op straat, bij vrienden of familie. Een wat ouder kind begrijpt al meer van wat je vertelt, waardoor het nog belangrijker is hij/zij word betrokken bij de komst van de baby. Vertel bijvoorbeeld dat de baby nog niet kan praten, lopen en zitten, gevoed moet worden en veel tijd en aandacht nodig heeft. Er zijn kinderboeken die op een speelse wijze ingaan op de komst van een nieuw kindje, ook een eigen pop om te verzorgen kan veel helpen bij de acceptatie van het kindje op komst. Broers en zussen mogen uiteraard meekomen naar de spreekuurcontroles.

Created by: Babybladen.nl